Zoeken

Beter trainen: Eerst eten

Varieer en kies wat bij je past!


Gezonde maaltijd

Onze basisvoeding bestaat uit macro nutriënten, micro nutriënten en water. Macro nutriënten zijn eiwitten, koolhydraten en vetten. Micro nutriënten zijn vitamines en mineralen. Een gezonde maaltijd bestaat uit een combinatie van deze voedingsstoffen. Bewust variëren in eiwitten, koolhydraten en vetten, met veel groente en fruit, is extra belangrijk voor sporters.

Eiwitten, bouwstoffen: KRACHT

Eiwitten zitten in ei, kip, vis, vlees, zuivel, tofu, noten en peulvruchten (bonen). Ze zijn samen met water en mineralen nodig in ons lichaam voor het bouwen, onderhouden en repareren van weefsels en krachtige spieren. Eiwitten helpen bij de aanmaak van hormonen en dragen bij aan een stabielere bloedsuiker.

Koolhydraten, brandstoffen: ENERGIE

Koolhydraten zitten in fruit, volkoren brood, volkoren pasta, (zoete) aardappelen en (zoete) groenten. De koolhydraten uit onze voeding worden na vertering, voornamelijk als glucose opgenomen in ons bloed. Een deel van de glucose wordt als glycogeen opgeslagen in de lever en in de spieren. Deze reservevoorraad levert je een halfuur tot een uur energie om te bewegen. Daarna worden andere energiebronnen aangesproken: vetten en eiwitten.

Beschermende stoffen:

Vitaminen en mineralen zijn beschermende stoffen en halen we voornamelijk uit groenten, fruit, eiwitrijke voeding, maar ook uit gezonde vetten zoals olijfolie, avocado en zaden. Gezonde vetten helpen je organen beschermen, stimuleren de aanmaak van groeihormoon testosteron, helpen bij de opname van vetoplosbare vitamines A, D, E en K en dragen bij aan een sterk immuunsysteem.


Goed eten heeft meetbaar invloed op je training en trainingsresultaat

Voor sporters is het extra belangrijk om op de timing én voedingswaarde van maaltijden en tussendoortjes te letten: *1 tot 2 uur vóór je training of wedstrijd eten, zodat er tijd is voor vertering *fruit en water meenemen voor energie en concentratie *herstelmaaltijd eten

Voor een weekmenu op maat, let je vooral op variatie én de optelsom van je keuzes. Een handig hulpmiddel is Mijn Eetmeter, online of via de app van het voedingscentrum.nl

Kies wat bij je past! Varieer: Eiwitten – Koolhydraten – Vetten.



Vitaler Jezelf zijn!

Sheila van der Vleuten

Integraal Leefstijl- en Vitaliteitscoach

06 23238858

www.vitalerjezelfzijn.nl

22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

BBT Volleybalschool nodigt IEDEREEN uit! Op 24 april opent de BeBetterTraining Volleybalschool haar deuren voor een kennismakingstraining voor IEDEREEN. Ervaren en enthousiaste trainers staan deze dag

Trainers